TBMM KİT Komisyonunda TCDD Taşımacılık AŞ, TCDD Teknik AŞ ile TÜRASAŞ’ın hesapları görüşüldü

“`html

Türkiye Demiryollarından Önemli Gelişmeler

Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) Taşımacılık AŞ, TCDD Teknik Mühendislik ve Müşavirlik AŞ ile Türkiye Raylı Sistem Araçları Sanayii Anonim Şirketi (TÜRASAŞ) 2021 ve 2022 yılı hesapları, Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) KİT Komisyonu önünde değerlendirildi.

TCDD Taşımacılık AŞ Genel Müdürü Ufuk Yalçın, komisyonda yaptığı sunumda, 2013 yılında yürürlüğe giren Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi Hakkında Kanun’un ardından TCDD’nin “demir yolu tren işletmecisi” olarak görev aldığını aktardı.

Yalçın, “TCDD Taşımacılık, 2.032 kilometresi Yüksek Hızlı Tren, 219 kilometresi Hızlı Tren ve 11.668 kilometresi konvansiyonel olmak üzere toplam 13.919 kilometrelik bir ulusal ağda demiryolu işletmeciliği yapmaktadır.” dedi. Çekici filosunda 659 elektrikli ve dizel lokomotif, 31 yüksek hızlı tren seti, 98 dizel tren seti ve 91 elektrikli tren seti bulunduğunu belirtti. Çekilen vagon sayısının ise 742 yolcu vagonu ve 17.362 yük vagonu olduğunu ifade etti.

Yük taşımalarının %45’inin organize sanayi bölgeleri, limanlar ve fabrikalar gibi önemli taşımacılık merkezlerine yönelik 439 kilometrelik toplam 286 iltisak hattı üzerinden gerçekleştirildiğini vurgulayan Yalçın, “Uluslararası demir yolu yük taşımalarımız Bulgaristan, İran ve Gürcistan ile olan sınır garlarımız üzerinden sürdürüldü. Mart ayı itibarıyla 543 bin tondan fazla yük sınır garlarımızdan taşındı. Hafta içi günlük 740 yolcu treni seferi gerçekleşirken, bu sayı hafta sonları ek seferlerle 750’ye çıkmaktadır. Yük taşımacılığımız ise günlük 200 trenle yürütülmektedir.” ifadelerini kullandı.

Yüksek Hızlı Tren Taşımacılığı

Ufuk Yalçın, mart ayında yüksek hızlı trenler, konvansiyonel ana hat trenleri, bölgesel ve banliyö trenleri ile toplam 43,8 milyon yolcu taşındığını, ayrıca 1 Ocak-26 Mart tarihleri arasında İstanbul-Sofya-İstanbul seferleri ile 5.600 yolcu ve Van-Tahran-Van seferleriyle 26 Mart’a kadar 1.500 yolcu taşındığını bildirdi.

Yalçın, yüksek hızlı trenlerin ilk faaliyete geçtiği 2009 yılından bu yana toplam 96,2 milyon yolcunun taşındığını ve konvansiyonel ana hatlar ile bölgesel trenlerle 15,9 milyon yolcu taşıdıklarını aktardı.

Yük taşımacılığına ilişkin olarak Yalçın, “2018-2025 yıllarında Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu hattı üzerinden Türk cumhuriyetleri ve Çin yönüne 2.466 seferle yaklaşık 1,6 milyon ton, İran yönüne ise 5.643 seferle 4,2 milyon ton, Avrupa yönüne toplam 30.368 seferle 18,5 milyon ton taşıma gerçekleştirdik.” şeklinde konuştu.

Yerli ve Milli Üretim

TÜRASAŞ’ın, elektrikli araç parkını genişletme ve eski araçları yeni nesil, yerli ve milli araçlarla değiştirme hedefi doğrultusunda, yerli imkanlarla üretilen 22 adet 160 kilometre/saat hız yapabilen Milli EMU’nun temin edilmesi planlandığını anlatan Yalçın, TÜRASAŞ’tan 2023’te 2, 2024 Şubat sonunda ise 1 adet olmak üzere toplam 3 Yeni Sakarya Milli Elektrikli Tren Seti’nin kullanılmak üzere teslim alındığını belirtti.

Toplam 14 adet saatte 225 kilometre hıza ulaşıp Hızlı Tren Seti’nin temin edileceği bilgisini paylaşan Yalçın, “2026 yılının sonuna kadar 1 set teslim edilecek, üretim tamamlandıktan sonra Hızlı Tren setlerinin teslimat süreci 2028 yılına kadar sürecektir.” dedi.

Çevre Dostu Uygulamalar

2053 Net Sıfır Emisyon hedefi doğrultusunda demir yolu yük ve yolcu taşımacılığının artırılması hedeflenmekte, bu kapsamda sera gazı emisyonlarının azaltılması adına çeşitli önlemler alınmaktadır. Yalçın, İzmir Bölgesi’nde gerçekleştirilen Verimli Sürüş Tekniği Projesi ile yakıt tüketimindeki tasarrufun ortalama %10 olduğunu vurgulayarak, 2024’te sağlanacak olan motorin tasarrufunun 270 bin litreyi bulacağını ve bunun ekonomiye yaklaşık 12 milyon lira katkı sağlayacağını ifade etti. Ayrıca, bu uygulama ile 748 ton karbondioksit emisyonunun önüne geçtiği belirtildi.

Sektördeki Hedefler ve Milli Metro Projesi

TÜRASAŞ Genel Müdürü Selim Koçbay, karlı ve verimli bir kuruluş olmayı, ihracat yaparak ülke ekonomisine katkı sağlamayı ve sektörde söz sahibi olmayı hedeflediklerini söyledi. Saatte 160 kilometre hız yapabilen Milli Elektrikli Tren Seti’nin, TSI sertifikasına sahip ilk yerli yolcu treni olduğunu belirtti.

Koçbay, “Milli Elektrikli Tren Setimiz yüksek konfor ve yenilikle tasarlanmıştır, her set 8 araç içermekte ve yolcu kapasitesi 584’tür.” dedi. Ayrıca, Türkiye’nin ilk yerli ve milli hızlı treninin üretim sürecinin de başlatıldığını vurguladı.

Senelere dayanan biriken tasarım çalışmalarının sonuçlarının, yoğun bir talep olduğu şehir içi raylı sistem ihtiyaçlarının yerli imkanlarla karşılanması sağlayacağını belirten Koçbay, bu süreçte yerli ve milli metro üretimi için tasarım çalışmalarına başlandığını duyurdu.

Komisyonda görüşmelerin ardından TCDD Taşımacılık AŞ ve TCDD Teknik Mühendislik ve Müşavirlik AŞ’nin 2021 ve 2022 yılı hesapları genel görüşmeye sunuldu, TÜRASAŞ’ın hesapları ise kabul edildi.

Hesap Aç, 1.000 TL Kazan. BYBIT TR’ye Şimdi Üye Ol.
TCDD Taşımacılık AŞ
Reklamdır
Kaynak: AA / Arife Yıldız Ünal – Ekonomi

“`

Related Posts

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir